20150329

slutet på mars

Jag byter efternamn,
Ljuger om varför,
låtsas som ingenting och regnet faller utanför.

Åker in till stan,
äter middag jag egentligen inte har råd med.
Köper saker jag inte har råd med,
en kaktus och en lerkruka på Plantagen.

Skriver uppsats.
Varje dag, hela tiden med fina akademiska ord
i huvudet och när jag kommer hem
kan jag nästan inte prata för orden är liksom slut.

Gör slingor i håret,
det blir inte jättesnyggt men jag längtar
så himla mycket efter vårsolen och sommarblekt hår.

Om fem dagar är hundvalparna beräknade.
Jag håller andan och tummarna för att det finns en valp
för oss där. Att vår hund föds på fredag.
Längtar så mycket att det knappt går att andas.

På onsdag flyr jag till Värmland,
om än bara för ett par dagar.

Och jag heter Andersson i efternamn nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar